همانژیوم کبدی

bigstock-Concept-Photo-Diagnostics-And-304930639.jpg
  • همانژیوم کبدی توده ای خوش خیم و غیرسرطانی در کبد است که از کلافه ای در هم پیچیده از عروق تشکیل می شود، این ضایعه شایعترین توده خوش خیم کبدی می باشد و در 3 تا 20 %افراد جامعه می تواند دیده شود
  • همانژیوم در هر سن و سالی می تواند تشخیص داده شود ولیکن شیوع آن در خانمها به مراتب بیشتر از آقایان است (حدود 5 برابر)
  • اغلب موارد بدون علامت بوده و به طور اتفاقی در حین تستهای تشخیصی برای سایر بیماریهای مرتبط با کبد، تشخیص داده میشوند. اما در صورت بروز علائم، موارد زیر را می توان انتظار داشت:

احساس درد در قسمت فوقانی سمت راست شکم

احساس پر بودن پس از صرف میزان اندک غذا

البته این علائم اختصاصی نیستند؛ حتی در صورت وجود توده ی مذکور، بروز این علائم ممکن است ناشی از عامل دیگری باشد

در موارد بسیار نادر ممکن است همانژیوم کبدی پاره شده و به داخل حفره شکم خونریزی کند.

• لازم به ذکر است که بارداری، شیردهی، زایمان طبیعی یا سزارین در بیشتر بیماران همانژیوم بدون خطر خواهد بود. همچنین استفاده از داروهای هورمونی زنانه یا داروهای جلوگیری از بارداری هم اگر با تجویز پزشک باشد برای این بیماران خطری به دنبال نخواهد داشت.
  • در ضمن شواهدی مبنی بر این که همانژیوم کبدی درمان نشده میتواند منجر به سرطان کبد شود، وجود ندارد و افرادی که همانژیوم دارند نیازی به تغییر در شیوه زندگی و توقف فعالیت های ورزشی و یا پیگیری های طولانی مدت ندارند

وقتی بر اساس یافته سونوگرافی به همانژیوم کبدی مشکوک شدیم جهت تایید تشخیص از سی تی اسکن یا MRI استفاده می شود

درمان جراحی تنها در موارد زیر توصیه میشود

1. همانژیوم کبدی بزرگ باشد و موجب درد و ناراحتی بیمار شود